Pályázatok
Tanoda fejlesztési pályázat
Tanoda programok támogatása, EFOP-3.3.1-15A pályázat keretében civil (egyesület, alapítvány, egyházi int., nonprofit kft.) megvalósításban lehet általános és középiskolás korosztály számára felzárkóztató és készségfejlesztő tanoda programot szervezni.
Tanoda programok támogatása
EFOP-3.3.1-15
Pályázók köre:
Egyesületek (GFO 529)
Egyházi jogi személy (GFO 551, 552, 559)
Alapítvány, Közalapítvány, Egyéb alapítvány (GFO 562, 563, 565, 569)
Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezet (GFO 599)
Nonprofit gazdasági társaság (GFO 572, 573, 575, 576)
Támogatás:
Minimum 25 millió Ft, maximum 30 millió Ft
Támogatási intenzitás: 100 %
Előleg igénylése:
Az előleg mértéke civil szervezet és egyházi jogi személy kedvezményezett esetén a megítélt támogatás 50%-a, egyéb esetben a megítélt támogatás 25%-a.
A Tanoda program közvetlen célcsoportja: hátrányos helyzetű, illetve rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő tanulók (általános iskola alsó és felső tagozatos tanulói vagy középfokú iskola tanulói)
Támogatható tevékenységek:
I. Projekt előkészítés:
1. Előzetes igényfelmérés, háttérelemzés, melynek keretében be kell mutatni legalább
a. a Tanoda környezetét, beleértve az elérhető közelségében lévő szegregátumokat,
b. a Tanoda által megszólítani kívánt célcsoportot és az elérés módját
c. Annak felmérését, hogy a tanoda működése során milyen módon tud nagyobb teret biztosítani az alsó tagozatos, valamint középfokú iskolákban tanulók részére
d. a köznevelési intézményekkel való kapcsolatot,
e. a korábban megvalósított programok tapasztalatait (elsősorban Tanoda, emellett rövidebben kifejtve egyéb szociális hátrányt kompenzáló, esélyteremtő programok tapasztalatai).
2. Szakmai koncepció a program megvalósításáról - a tanodasztenderd című dokumentummal összhangban - (tanodamegvalósítási koncepció), melynek keretében be kell mutatni
a. az előzetes igényfelmérés eredményeit,
b. tervezett fejlesztés céljait, az egyes célcsoportokra külön-külön,
c. a célok eléréséhez hozzájáruló tevékenységeket és azok ütemezést, valamint a megvalósításukhoz szükséges tárgyi és személyi feltételek rendelkezésre állását,
d. az elérni tervezett célok számszerűsíthető eredményeit,
e. a megvalósítás kockázatait és azok kezelésének módját.
II. Projekt szakmai megvalósítása:
1. A tanulók bevonása, a programból való lemorzsolódás megakadályozása
a. tanulók toborzása
b. szülőkkel való aktív kapcsolattartás, családlátogatás, szülők bevonása a programokba, gyermekük oktatását érintő folyamatokba,
c. tájékoztatás nyújtása a hátrányos helyzetű tanulók számára kialakított támogatási rendszerekről, felhívásokról.
2. Tanulástámogatás, kiemelten az alapkészségek fejlődésének támogatása, a tanuló egyéni fejlesztési tervének elkészítésén és megvalósításán keresztül egyéni előrehaladási napló vezetésével
a. együttműködés a bemeneti mérések elvégzése, kiértékelése érdekében a Türr István Képző és Kutató intézettel,
b. célcsoport igényeinek, szükségleteinek felmérése (pl. ötletláda, interjú, igényfelmérés),
c. egyéni fejlesztési tervek elkészítése, a tanulók fejlesztési igényei szerinti beavatkozások meghatározása rövid és középtávon (pl. 3 hónapra, 12 hónapra, teljes projekt időtartamra),
d. egyéni haladási napló vezetése (fejlesztési alkalmak rögzítése folyamatosan fejlesztési területenként / tantárgyanként, legalább háromhavonta szöveges értékelés és a mérési eredmények rögzítése, annak kiértékelése) és az egyéni fejlesztési tervek kapcsolódó felülvizsgálata.
e. fejlesztő tevékenységek megvalósítása a tanuló egyéni szükségletei (egyéni fejlesztési terv) szerint
f. érzelmi, mentálhigiénés fejlődést segítő tevékenységek,
g. szociális kompetenciák fejlesztése
h. tehetséggondozás
i. tanulási motivációt felkeltő/erősítő tevékenységek megvalósítása,
j. az önálló tanulás képességének kialakítása, a tanulót segítő technikák megtalálása, elsajátítása,
k. a tanoda programban résztvevő tanulók mentorálása,
l. a tanoda programban részt vevő tanulók tutorálása, kortárs segítése (azonos szociális és nyelvi közegből kikerülő – akár nem pedagógus − felnőttek, egyetemista, középiskolás fiatalok, vagy sikeres, jól teljesítő általános iskolások),
m. kimeneti mérések elvégzésében és kiértékelésében történő együttműködés a Türr István Képző és Kutató Intézettel.
3. Életpálya-építés, a továbbtanulást közvetlenül segítő tevékenységek, pályaorientációs tevékenységek megvalósítása
a. a tanulók önismeretének, pozitív jövőképének fejlesztése (pl. drámapedagógiai foglalkozás, mentálhigiénés szakember alkalmazása),
b. a tanulók identitástudatának erősítése, az anyanyelv ápolását, megőrzését támogató tevékenységek, programok megvalósítása,
c. pályaválasztással kapcsolatos ismeretek bővítése, pályaorientációs alkalmak,
d. középfokú (elsősorban érettségit adó) és felsőfokú oktatási intézmények, roma szakkollégiumok, lehetséges foglalkoztatók látogatása, velük való kapcsolatfelvétel,
e. szerepmodellek bemutatása, bevonása (pl. hasonló társadalmi helyzetből érkező diplomások, egyetemisták, sikeres emberek),
f. pályaorientációt, karriertervezést segítő partnerekkel, munkaerő-piaci szereplőkkel szervezett programok,
g. szülők és tanulók tájékoztatása az iskolarendszer fordulópontjairól, a továbbtanuláshoz kapcsolódó döntési lehetőségekről és annak következményeiről, a (tovább) tanulás megtérülő jellegének tudatosítása,
4. A szociális hátrányok kompenzálása, közösségfejlesztés, integrált közösségi programok megvalósítása a tanodában és a tanodán kívül:
a. szabadidős tevékenységek, kulturális események, klubtevékenységek (pl. szülők/család aktív szerepvállalási lehetőségének biztosítása mellett) szervezése, tanodán belüli és kívüli integrált programok megvalósítása,
b. bentlakásos alkalmak megszervezése (pl. szállás, vendéglátás, rendezvényszervezés),
c. a bevont gyermekek napi egyszeri étkezésének biztosítása (tízórai/uzsonna).
5. Eszközök beszerzése
a. képességfejlesztő eszközök, anyagok beszerzése,
b. IKT eszközök beszerzése indokolt esetben a projekt megvalósításhoz (figyelembe véve a jelenlegi eszközellátottságot és a korábbi fejlesztési programok keretében beszerzett eszközök rendelkezésre állását): laptop, tablet, scanner, monitor, nyomtató, multifunkcionális gép projektor, asztali számítógép, multimédiás eszköz, diktafon, indokolt esetben egyéb projekthez szorosan kapcsolódó beszerzések)
c. egyéb kis értékű eszközök beszerzése.
6. Hálózatosodás, kapacitásfejlesztés
a. A projekt megvalósításának ideje alatt legalább két különböző tanodával való dokumentált együttműködés.
b. A tanoda programban résztvevő pedagógusok, további szakmai megvalósítók tréningeken, képzésekben való részvételük biztosítása.)
III. Projektmenedzsment
A projekt teljes hossza alatt, munkaviszony, illetve megbízási szerződésen alapuló jogviszony keretében:
- 1 fő projektmenedzser
- 1 fő pénzügyi vezető
- 1 fő szakmai vezető (legalább heti 10 óra) alkalmazása.
IV. Horizontális szempontok érvényesítése
- esélyegyenlőségi és környezetvédelmi szabályok betartása
V. Tájékoztatás, nyilvánosság biztosítása
Pályázat benyújtása:
Első szakasz: 2015. október 30-tól 2015. december 31-ig.
Második szakasz: 2016. június 1-jétől 2016. július 30-ig.
Benyújtás módja: online benyújtás, elektronikus kitöltő programon keresztül.
Értékelés: szakmai szempontok és pontozás alapján.
Területi korlátozás:
Nem támogatható a Közép-magyarországi régióban megvalósuló projektek.
Biztosíték: Jelen projekt esetében nem releváns.
Projekt végrehajtása
A Támogatási szerződés hatályba lépését követően minimum 24, legfeljebb 35 hónapon belül.
A projekt fizikai befejezése nem lehet később, mint 2018. augusztus 31.
Egyéb feltételek, kötelező vállalások:
a. Személyi követelmények:
Projektmenedzser: felsőfokú végzettség, 2 év projektmenedzsmentben szerzett tapasztalat
Pénzügyi vezető: pénzügyi végzettség, 2 év releváns szakmai tapasztalat
Szakmai vezető: legalább heti 10 óra, felsőfokú végzettség és összesen 5 év releváns szakmai tapasztalat hátrányos helyzetű tanulók nevelése, integrált nevelés terén, melyből legalább 2 év tanoda-megvalósítási tapasztalat (oktató, menedzsment)
A tanodában kötelező legalább 3 – releváns felsőfokú végzettséggel rendelkező- szakembert alkalmazni, akik közül egynek mindenképpen pedagógiai végzettséggel kell rendelkeznie, vagy pedagógusképzésben kell részt vennie.
b. Együttműködések biztosítása:
szoros együttműködés azon köznevelési intézményekkel, amelyeknek a bevont gyermekek a tanulói
együttműködés a Türr István Képző és Kutató Intézettel
együttműködési lehetőségek feltárása, kialakítása és működtetése (a következők közül minimum 1 kötelező):
közvetlenül érintett intézményekkel (pl. szociális és gyermekjóléti intézményekkel, települési/területi nemzetiségi önkormányzattal)
további érintett intézményekkel/szervezetekkel (pl. helyi civil szervezetekkel, Új Nemzedék Központ által működtetett helyi irodákkal)
felsőoktatási intézményekkel (önkéntesek bevonása, pedagógusjelöltek és egyéb segítő szakmákat tanulók részére gyakorlati hely biztosítása, roma szakkollégiumokkal történő kapcsolatfelvétel)
a projekt időtartamát tekintve legalább két különböző tanodával való együttműködésben kell megvalósítani, melyből az egyik együttműködő partnernek olyan tanodának kell lennie, mely korábban is valósított már meg tanoda programot. (pl.: HEFOP-2.1.4/B, TÁMOP-3.3.5/A, TÁMOP-3.3.9/A vagy TÁMOP-3.3.9/C kedvezményezettjeként)
c. Számszerűsített szakmai elvárások
Bevont tanulók száma: minimum 20 fő. 1000 fő feletti településen minimum 30 fő.
A programba történő toborzás során figyelemmel kell lenni arra, hogy a bevont személyek legalább 70%-ban rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, 49%-ban pedig hátrányos helyzetű gyermekek/tanulók legyenek, illetve hogy a programba bevont tanulók legalább 30 %-a roma származású legyen
Aktív együttműködésbe bevont partnerek száma: 5 db
Tanodán kívüli programok száma: 6 db
Nyitott tanodai programokon részt vevők száma: 180 fő
Azon tanulók száma, akik esetében a szövegértési kompetencia területén mérhető javulás: bevont tanulók 50 %-a
Az egyéni fejlesztési tervben rögzítetteket sikeresen megvalósítók aránya: a bevont tanulók min. 70 %-a
2015.10.12.