Pályázatok
EFOP-3.3.7-17 Informális és nem formális tanulási lehetőségek kialakítása a köznevelési intézményekben
25-75.000.000,- Ft közötti, 100%-os támogatási intenzitással rendelkező pályázati lehetőség, melynek célja a minimum 200 fős iskolák módszertani, tanári képzéseket érintő és a tanári képzések keretében megszerzett tudás diákok számára történő átadást célzó rendezvények megvalósítása.EFOP-3.3.7-17 Informális és nem formális tanulási lehetőségek kialakítása
a köznevelési intézményekben
A konstrukció konkrét célja
Olyan informális és nem formális tanulási –módszerek és tartalmak, illetve az ehhez szükséges terek kialakítása az iskolán belül, amelyek:
- eseti és állandó jelleggel, akár tanórai, akár tanórán kívüli keretek között, iskolai projektmunkában fejlesztett tartalmakkal, bemutatókkal, vetélkedőkkel gazdagítják az informális és nem formális tanulási lehetőségeket, az adott iskolában és más intézményekben tanuló diákok és tanáraik számára egyaránt;
- megfelelő, nyitott teret biztosítanak és eszközökkel segítik többek között az intézmény innovációs munkáját, az iskolai projektfeladatok elvégzését, a diákok kreatív készségeinek kibontakoztatását, a tanórán kívüli egyén és kiscsoportos tanulást, közös játékot.
Jelen felhívás részcéljai - a fenti stratégiai célkitűzések elérése érdekében: Azon köznevelési intézmények számának növelése,
- akik a projektmódszert rendszeresen, a résztvevő tanulók arányát tekintve átfogóan alkalmazzák;
- akik informális tanulás, pl. szervezett közös játék, vetélkedők keretében rendszeresen alkalmaznak élménypedagógiai módszereket a kreatív készségek és problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére;
- akik saját adottságaiknak, erősségeiknek figyelembevételével, átfogó, tematikus, jellemzően informális és nem formális tanulási programokat dolgoznak ki és vezetnek be.
A felhívás célcsoportja
A köznevelési intézmények (általános iskolák és gimnáziumok) pedagógusai, diákjai és szüleik
Kötelezően megvalósítandó, önállóan támogatható tevékenységek
I. Módszertani fejlesztés, ezen belül az iskolán belüli informális tanulás olyan állandó tematikájának és tartalmainak kidolgozása, amely illeszkedik a köznevelési intézmény pedagógiai, szocioökonómiai, kulturális adottságaihoz, lehetőségeihez és környezetéhez, és amely több éven át keretet biztosít a Nemzeti Alaptantervhez és a köznevelési intézmény pedagógiai programjához kapcsolódó, tanórán kívüli, élménypedagógiai módszerekkel támogatott, tanulási alkalmak lebonyolításához, így:
a. tematikus keretrendszer kifejlesztése az alábbi területek valamelyikén:
1. alap- és kulcskompetenciák, továbbá munkaerő-piaci kompetenciák erősítése elsősorban projektmódszer keretében - kiemelten, (pl. kommunikációs szolgáltatások (iskolaújság, iskolai honlap, iskolarádió…) vállalkozói készségfejlesztés
2. a problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése, pl „szabaduló szoba” logikai-, társas- és táblajáték tematikák elkészítése
3. a társadalmi és globális felelősségvállalást, környezettudatos magatartást és a fenntartható gazdálkodással kapcsolatos ismeretek megszerzését támogató programok (iskolai ökokertek létrehozása, fejlesztése, ökotermékek feldolgozása, stb.)
4. a lelki és fizikai egészség fejlesztése (mentálhigiénés és egészségmegőrző tematikák mentálhigiénés ismeretek elméleti és gyakorlati alkalmazásának elsajátítása, művészetterápiás eszközök bevezetése konfliktuskezelés és személyiségfejlesztés támogatása céljából
5. innovációs műhelyek kialakítása az iskola pedagógiai eszköztárának bővítésére, kiemelten élménypedagógiai módszereknek fejlesztésére és bevezetésére
b. az informális tanulás tartalmainak, szolgáltatásainak bővítését célzó feladatok, tevékenységek kidolgozása;
c. közösségfejlesztő programok, közös játékok, vetélkedők, versenyek tartalmi fejlesztése.
II. Az intézmény pedagógusainak és diákjainak felkészítése, képzése az informális tanulás – elsősorban az állandó tematika – működtetésére és igénybevételére. A Képzésben és átképzésben részt vevő pedagógusok száma indikátorba kizárólag akkreditált képzések számíthatóak be, de a megvalósítás során nem akkreditált képzésen való részvétel is támogatott
III. Az informális tanulási tevékenységek kísérleti megvalósítása:
a. a kidolgozott állandó tematika működtetése és továbbfejlesztése;
b. közösségfejlesztő programok, közös játékok, vetélkedők, versenyek szervezése, a tevékenységek monitorozása és pedagógiai értékelése
c. a tevékenységek monitorozása és pedagógiai értékelése
IV. A szolgáltatás megismertetése a célcsoport körében, a programban folyó szakmai munka bemutatása
Az I. a. pontban felsoroltak közül egy tevékenység megvalósítása kötelező, de maximum három választható. Az I. pontban felsorolt b. és c tevékenységek valamint a II., III. és IV. pontban felsorolt valamennyi tevékenység kötelezően megvalósítandó.
Kötelezően megvalósítandó, önállóan nem támogatható tevékenységek
I. Projekt előkészítés
a. szakmai terv elkészítése
b. közbeszerzési eljárások lefolytatása
II. Projektmenedzsment
a. projektmenedzser alkalmazása munkaviszony, közalkalmazotti, megbízási vagy vállalkozási jogviszony keretében, akinek munkaideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 10 órát, felsőfokú végzettséggel és 2 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik
b. pénzügyi vezető alkalmazása munkaviszony, közalkalmazotti, megbízási vagy vállalkozási jogviszony keretében, akinek munkaideje a projektben bizonyíthatóan eléri a heti 10 órát, pénzügyi vagy gazdasági felsőfokú végzettséggel és 2 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik
c. A projektmenedzseri és/vagy a pénzügyi vezetői feladatokat ugyanaz a személy is elláthatja, amennyiben az előírt feltételeknek megfelel.
d. szakmai vezetőt alkalmaz munkaviszony, közalkalmazotti vagy közszolgálati jogviszony keretében vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében, akiknek a munkára fordított ideje a projektben bizonyíthatóan eléri a legalább heti 10 órát. A szakmai vezetőnek felsőfokú végzettséggel és 5 éves pedagógiai szakmai tapasztalattal kell rendelkeznie
III. Horizontális szempontok érvényesítése
a. Az európai uniós forrásból támogatott projektek kedvezményezettje köteles a projektre vonatkozó környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályokat betartani, a projekt által érintett területen a védett természeti és kulturális értékeket megőrizni, a fennálló vagy a beruházás során keletkezett környezeti kárt és az esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző nem-megfelelőséget legkésőbb a projekt megvalósítása során megszüntetni.
b. Ha a támogatást igénylő ötven főnél több személyt foglalkoztató költségvetési szerv, vagy többségi állami tulajdonban álló jogi személy, az igénylőnek igazolnia kell az esélyegyenlőségi terv meglétét az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 63. §-nak megfelelően.
c. A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános eseményeken, kommunikációjában és viselkedésében a támogatást igénylő esélytudatosságot fejez ki: nem közvetít szegregációt, csökkenti a csoportokra vonatkozó meglévő előítéleteket.
d. Az infokommunikációs akadálymentesítés minden beruházás esetén kötelező. • Esélyegyenlőségi munkatárs, felelős alkalmazása.
e. A szervezet döntéshozói, munkavállalói vagy közönsége számára esélyegyenlőségi képzést tart.
f. Az esélyegyenlőségi célcsoportot vagy annak képviselőit bevonja a projekt tervezésébe, végrehajtásába.
g. Az előírt esélyegyenlőségi intézkedések eredményét a beszámolókban rendszeresen be kell mutatni.
IV. Tájékoztatási és nyilvánosság
Választható, önállóan nem támogatható tevékenységek
a. A tematikus keretekbe ágyazott informális tanuláshoz szükséges, ahhoz közvetlenül kapcsolódó terek kialakítása a rendelkezésre álló infrastruktúra kisebb átalakításával.
b. A tanulási tér kialakításához szükséges eszközök, anyagok, segédletek beszerzése, kizárólag: az informális tanulási tér állandó tematikájához szükséges eszközök, informatikai és multimédiás eszközök, szoftverek, a kreatív alkotói tevékenységet segítő eszközök, játékok, bútorok.
c. A fejlesztésekhez kapcsolódóan belföldi, és indokolt esetben külföldi (kizárólag EGT tagországok) rövid tanulmányutak megvalósítása a fejlesztésben részt vevő pedagógusok számára
Műszaki, szakmai elvárások
- a támogatási kérelemhez szakmai tervet szükséges csatolni a felhíváshoz melléklet útmutató előírásai szerint,
- a kiválasztás során előnyben részesülnek azok a támogatási kérelmek, melyekben:
• A fejlesztendő intézményben a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya eléri, vagy meghaladja a tanulói létszám 25%-ot. (KIR-STAT 2016. október)
• a fejlesztésben részt vevő köznevelési intézmények pedagógusainak és tanulóinak minél magasabb arányú bevonása történik;
• a programok a kedvezményezett járások besorolásáról szóló 290/2014. (XI.26.) Korm. rendelet szerinti fejlesztendő és/vagy komplex programmal fejlesztendő járásban valósulnak, meg, vagy a támogatott célcsoport többsége komplex programmal fejlesztendő járásból kerül bevonásra.
• a fejlesztés eredményét más köznevelési intézmény tanulói számára is elérhetővé teszik, együttműködési szándéknyilatkozat alapján.
- számszerűsített szakmai elvárások: (a projekt fizikai befejezésének időpontjára)
• Az informális és nem formális módszertan, tematika és tartalom fejlesztésébe bevont pedagógusok aránya a tantestületen belül – 30%
• Az informális és nem formális módszertant, tematikát és tartalmat rendszeresen – évente legalább 5 alkalommal - alkalmazó pedagógusok aránya a tantestületen belül – 50%
• Az informális és nem formális tematika kísérleti megvalósításába bevont tanulók aránya az iskola tanulóin belül – 70%
A projekt végrehajtása
A projekt fizikai befejezésére a projekt megkezdését követően 24-36 hónap áll rendelkezésre.
Indikátorok
Indikátor Célérték 2018. dec. 31-ig Célérték (a projekt befejezéséig)
Képzésben, átképzésben résztvevő pedagógusok száma 2 fő 4 fő
Informális és nem formális képzésben résztvevő gyerekek és fiatalok (7-24 éves korúak) száma - 200 fő
Kidolgozott új képzési módszertanok száma - 1 db
- 1 db
Támogatást igénylők köre
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 7. § (1) b), c), szerinti nevelési-oktatási intézmények és fenntartóik, valamint a többcélú intézmények általános iskolai és gimnáziumi feladatot ellátó intézményegységei és fenntartóik:
- Központi költségvetési irányító szerv – GFO 311
- Központi költségvetési szerv – GFO 312
- Nemzetiségi önkormányzat
- Bevett egyház – GFO 551
- Elsődlegesen közfeladatot ellátó belső egyházi jogi személy – GFO 552
- Elsődlegesen vallási tevékenységet végző belső egyházi jogi személy – GFO 555
- Egyházi szervezet technikai kód – GFO 559
- Vallási tevékenységet végző szervezet – GFO 525
- Közalapítvány - GFO 561
- Közalapítvány önálló intézménye – GFO 562
- Egyéb alapítvány önálló intézménye – GFO 563
- Egyéb alapítvány - GFO 569
- Egyesülés – GFO 591
- Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezet – 599
- Egyéb, jogi személyiség nélküli nonprofit szervezet – GFO 699
- Egyéb egyesület – GFO 529
Jelen felhívás keretében a támogatási kérelem benyújtására önállóan van lehetőség. Egy intézményfenntartó egy támogatási igényt nyújthat be, egy támogatási igényen belül maximum 3 köznevelési intézmény fejlesztésére igényelhet támogatást. Az egy támogatási igény keretein belül fejlesztett köznevelési intézmények egymással együttműködési megállapodást kötnek. Az együttműködési megállapodás a támogatási igénylés mellékleteként benyújtandó. Egy köznevelési intézmény csak egy támogatási igényben szerepelhet.
A támogatási kérelem benyújtásának határideje
Jelen felhívás keretében a támogatási kérelmek benyújtására 2017. május 2. naptól 2019. május 2. napig van lehetőség.
Ezen időszak alatt az alábbi értékelési határnapokig benyújtásra került projektek kerülnek együttesen elbírálásra:
2017. május 2. - 2017. június 2.
2017. június 9. – 2017. december 29.
2018. január 5.- 2019.május 2.
A felhívásra beérkező támogatási kérelmek a 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet alapján standard kiválasztási eljárásrend alapján kerülnek kiválasztásra.
A támogatási kérelmekről az irányító hatóság vezetője szakaszos elbírálással dönt.
Az eljárás során a 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet szabályai szerint lehetőség van hiánypótlásra.
Az eljárás során a 272/2014. (XI.5) Korm. rendelet szabályai szerint nincs lehetőség szóbeli egyeztetésre. Az irányító hatóság a támogatási kérelmekről való döntéshez
Döntés-előkészítő Bizottságot nem hív össze.
A támogatás mértéke, összege
Az igényelhető vissza nem térítendő támogatás összege: minimum 25.000.000 forint, maximum 75.000.000 forint.
A támogatás maximális mértéke az összes elszámolható költség 100%-a.
Előleg igénylés
Jelen felhívás keretében támogatott projektek esetében az utófinanszírozású tevékenységekre igénybe vehető támogatási előleg maximális mértéke a megítélt támogatás
a. 50 %-a, de civil szervezet, egyházi jogi személy, nonprofit gazdasági társaság kedvezményezett esetén legfeljebb egymilliárd forint,
b. 100 %-a központi, helyi önkormányzati vagy köztestületi költségvetési szerv, kedvezményezett esetén, ha a kedvezményezett
• a fizetési számláit az Áht. alapján a kincstárban köteles vezetni, vagy az európai uniós forrásból nyújtott költségvetési támogatások kezelésére a kincstárnál külön fizetési számlával rendelkezik, vagy
• megítélt támogatásának összege nem éri el az ötszázmillió forintot
Költségvetési korlátok
Közvetett költségek - az elszámolható közvetlen költségek 9,890109 %-áig terjedő átalány
- Projekt előkészítés, tervezés (kivéve közbeszerzési eljárások lefolytatásának költsége)
- Projektmenedzsment
- Tájékoztatás, nyilvánosság biztosítása
- Általános költségek (rezsi)
Saját teljesítés
- Projektelőkészítés költségei
- Szakmai tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatások költségei
- Szakmai megvalósításban közreműködő munkatársak költségei
- Projektmenedzsment költség
- Általános (rezsi) költség, kizárólag Általános vállalat-irányítási költség esetén
A saját teljesítés keretén belül a 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet 5. sz. melléklet 3.5.4. értelmében a közreműködő munkatársak személyi jellegű ráfordításai számolhatók el.
Kiszervezhető tevékenységek
A „Szakmai tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatások költségei” költségkategória alábbi költségtípusai vonatkozásában a kiszervezhető költségek legmagasabb mértéke 30%.
- képzéshez kapcsolódó költségek
- egyéb szakértői szolgáltatás költségei
- kötelezően előírt nyilvánosság biztosításának költsége
- szakmai megvalósításhoz kapcsolódó bérleti díj
- egyéb szolgáltatási költségek
- projektmenedzsment költsége
Költségtípus Maximális mértéke az összes elszámolható költségre vetítve (%)
Közbeszerzési eljárások lefolytatása 1%
Beruházás 20%
Tartalék 1%
2017.03.31.